آراد برندینگ
خانه / شیشه / شیشه خود تمیز شونده

شیشه خود تمیز شونده

شیشه خود تمیز شونده

شیشه خود تمیز شونده نوع خاصی از شیشه با سطح است که خود را بدون آلودگی و کثیفی حفظ می کند.

زمینه پوشش های خود تمیز کننده روی شیشه به دو دسته آبگریز و آب دوست تقسیم می شود. این دو نوع پوشش هر دو با عمل آب خود را تمیز می کنند ، اولی با استفاده از قطرات غلتکی و دیگری با ورق زدن آب که خاک را از بین می برد. با این حال ، پوشش های آب دوست بر اساس تیتانیا (دی اکسید تیتانیوم) ،دارای یک خاصیت اضافی هستند: آنها می توانند کثیفی جذب شده در برابر نور خورشید را از بین ببرند.

الزامات سطح تمیز کننده آبگریز خود تمیز کننده ، یک زاویه تماس استاتیک با آب استاتیک بسیار بالا θ است ، شرایطی که اغلب ذکر می شود۱۶۰ θ> درجه است و زاویه خاموش شدن بسیار کم است ، یعنی حداقل زاویه شیب لازم برای پاشیدن قطره سطح.

سطوح خود تمیز شونده

چندین روش برای الگوسازی سطوح آبگریز از طریق استفاده از پلیمرها و واکس های قالب گیری شده ، با روش های پردازش فیزیکی مانند حکاکی یون و فشرده سازی دانه های پلیمر ، و با روش های شیمیایی مانند خشن سازی شیمیایی پلاسما شناخته شده است ، که همگی می تواند منجر به پوششهای فوق آبگریز شود.

در حالی که این سطوح خود تمیز کننده هستند ، اما از تعدادی اشکال رنج می برند که تاکنون از کاربرد گسترده آنها جلوگیری کرده است. پردازش دسته ای یک ماده آبگریز یک روش پرهزینه و وقت گیر است و پوشش های تولید شده معمولاً مبهم هستند و از کاربرد روی لنزها و پنجره ها و مواد شکننده جلوگیری می کنند.

دسته دوم سطوح خود تمیز شونده ، سطوح آب دوست هستند که برای شستشوی آلودگی فقط به جریان آب متکی نیستند. این پوشش ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور ، شیمیایی را از بین می برند ، فرایندی که تحت عنوان فوتوکاتالیز شناخته می شود. با وجود تجاری سازی یک پوشش خود تمیز کننده آب دوست در تعدادی از محصولات ، زمینه بسیار بالغ است تحقیقات در مورد مکانیسم های اساسی خود تمیز کردن و توصیف پوشش های جدید به طور منظم در ادبیات اولیه منتشر شده است.

کشف رفتار خود تمیز کردن

اولین شیشه خود تمیز شونده بر اساس یک پوشش نازک تیتانیا ساخته شد. این فیلم را می توان با استفاده از چرخش پیش ساز کلاته ارگانو تیتانات (به عنوان مثال ایزو تتراپروپوکسید تیتانیوم کلاته با استیل استون) ، و سپس عملیات حرارتی در دمای بالا برای سوزاندن باقی مانده های آلی و تشکیل فاز آناتاز ، استفاده کرد.

در این حالت ، سدیم ممکن است از شیشه به دی اکسید تیتانیوم نوپا پخش شود و باعث تخریب اثر آب دوستانه / کاتالیزوری شود مگر اینکه اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

لیوان در دو مرحله خود را تمیز می کند. مرحله “فوتوکاتالیستی” فرآیند ، با استفاده از نور ماورا بنفش ، آلودگی آلی روی شیشه را تجزیه می کند و شیشه را فوق آب دوست می کند (به طور معمول شیشه آبگریز است). در مرحله “فوق هیدروفیلی” زیر ، باران خاک را شسته و تقریبا هیچ رگه ای باقی نمی گذارد ،زیرا آب به طور مساوی بر روی سطوح فوق آب دوست پخش می شود.

اولین محصول تجاری

در سال ۲۰۰۱ ، Pilkington Glass توسعه اولین پنجره های خود تمیز کننده ، Pilkington Activ announced را اعلام کرد و در ماه های بعد چندین شرکت بزرگ دیگر تولید کننده محصولات شیشه ای محصولات مشابهی را منتشر کردند. در نتیجه ، لعابکاری شاید بزرگترین کاربرد تجاری پوششهای خود تمیز کننده تاکنون باشد. تمام این پنجره ها با یک لایه نازک و شفاف دی اکسید تیتانیوم پوشانده شده اند. این پوشش برای تمیز کردن پنجره در دو مرحله و با استفاده از دو خاصیت متمایز عمل می کند: تجزیه و تحلیل فوتوکاتالیز و آب دوستی. در نور آفتاب ، تجزیه فوتو باعث تجزیه شیمیایی این پوشش می شود که خاک آلی جذب شده روی پنجره را شیمیایی کند.

وقتی شیشه خود تمیز شونده در اثر باران یا آب دیگر مرطوب می شود ، آب دوستی باعث کاهش زاویه تماس به مقادیر بسیار پایین می شود و باعث می شود آب به جای قطره ، یک لایه نازک تشکیل دهد و این لایه باعث شستشو و آلودگی می شود.

استفاده از دی اکسید تیتانیوم در کاربردهای خود تمیز شونده

دی اکسید تیتانیوم به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوب ، به ماده ای برای تمیز کردن پنجره ها و به طور کلی سطوح خود تمیزکننده آب دوست تبدیل شده است. حالت فوق آب دوست ، همچنین غیر سمی است ،از نظر شیمیایی بی اثر در صورت عدم وجود نور ، ارزان ، قابل حمل و رسوب در لایه های نازک و یک ماده شیمیایی خانگی است که به عنوان رنگدانه در مواد آرایشی و رنگ و به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی

شیشه‌ خم چگونه ساخته می‌شوند؟

شیشه خم چیست؟ شیشه خم زمانی که گرم و گداخته هستند خم می‌شوند. البته اگر …

آراد برندینگ